Stagiul de practica s-a desfasurat in perioada 14.05.2018 - 15.06.2018 Partenerul de primire a fost FONDAZIONE CASA SERENA MONS. F.SCO PITITTO ONLUS din Mileto,Italia
Continuturile si competentele din structura plasamentului corespund Anexei nr. 4 la Ordinul MECT nr. 5173 din 29.08.2008,corespunzatoare Curriculumului-Pedagog de recuperare,nivel 5 ,anul I si anul II.
Pentru cei 12 elevi din anul I postliceala, calificarea Pedagog de recuperare s-a urmarit insusirea urmatoarelor cunostinte, abilitati si competente:
Abilitati :
- Ascultare activa, întelegere a nevoilor specifice ale asistatului, flexibilitate, adaptabilitate
- De comunicare, colaborare si organizare a echipei de lucru
- De utilizare a aparaturii si instrumentarului specific institutiei si profesiei
- Comunicarea intro limba straina
Cunostinte:
- canale de comunicare comune;
- planuri si programe de îngrijire si recuperare specifice asistatilor
- spatiu igienic, mobilier redus, spatiu de deplasare liber,pat adaptabil necesitatilor,sistem de încalzire, aerisire, iluminat;ajuta cu mijloace de deplasare:baston,carje,cadre,carucior cu rotile;
- toaleta pacientului: baia partiala la pat,îngrijirea cavitatii bucale, protezelor, îngrijirea parului, unghiilor, baia generala,dusul;
- tehnici de alimentatie: activa,alimentatie pasiva, alimentatie artificiala prin sonda,pistula stomacala, parenteral-perfuzie,
- tipuri de diete,
- hidratarea:cale orala,cale parenterala, rectala;
- tehnici de îmbracare/dezbracare;
- functiile vitale:temperatura,respiratie,puls,tensiune arteriala,
- functiile vegetative:diureza,scaun,varsaturi expectoratie;
- comportamentul pacientului:facies, stare psihica, somn, apetit;
- tehnica masurarii greutatii si taliei individuale;
- modificari patologice: culoarea tegumentelor,transpiratii,edem,eruptii cutanate;
- meniuri si diete conform afectiunilor asistatului;
- activitati de timp liber si ocupationale.
Competente:
- Participa la proiectarea activitatii de recuperare a persoanei cu dizabilitati (modulul V - Pedagogie de recuperare – 15 ore)
- Utilizeaza metodologia adecvata pentru formarea si dezvoltarea comportamentelor de autonomie personala si sociala (modulul VII - Autonomie personală şi socială – 12 ore)
- Planifică tehnici de asepsie şi antisepsie (modulul XII - Ingrijire – noţiuni generale – 12 ore)
- Asigura spatiul corespunzator persoanei asistate (modulul XII - Ingrijire – noţiuni generale – 12 ore)
- Aplica normele de igiena personala (modulul XII - Ingrijire – noţiuni generale – 12 ore)
- Aplica tehnici de alimentare si hidratare (modulul XII - Ingrijire – noţiuni generale – 12 ore)
- Supravegheaza si monitorizeaza starea de sanatate a persoanei asistate (modulul XII - Ingrijire – noţiuni generale – 12 ore)
- Planifica munca de pedagog de recuperare (modulul XIII - Proiectarea activităţilor specifice – 10 ore)
- Analizeaza criteriile pentru aprecierea alimentelor alese d.p.d.v. al compatibilitatii lor pentru oamenii cu deficiente (modulul XV - Elemente de gospodarire – 10 ore)
- Realizeaza planul de alimentatie pentru diferite situatii (modulul XV - Elemente de gospodarire – 10 ore)
- Caracterizeaza domeniile de interventie ale asistentei sociale (modulul XVII - Asistenta sociala si structuri organizationale - 8 ore)
- Initiaza activitati specifice de planificare si organizare a timpului liber (modulul XVIII -Managementul timpului liber – 10 ore)
- Implementeaza proiecte de petrecere a timpului liber impreuna cu beneficiarii (modulul XVIII -Managementul timpului liber – 15 ore)
Pentru cei 12 elevi din anul II postliceala , calificarea Pedagog de recuperare s-a urmarit insusirea urmatoarelor abilitati, cunostinte, competente:
Abilitati :
- Ascultare activa, intelegere a nevoilor specifice ale asistatului, flexibilitate, adaptabilitate
- De comunicare, colaborare si organizare a echipei de lucru
- De utilizare a aparaturii si instrumentarului specific institutiei si profesiei
- Comunicarea intro limba straina
Cunostinte:
- canale de comunicare comune;
- semnele si intervine pentru stop cardio-respirator, tehnici specifice:orala,percutanata,respiratorie,parenterala, pe suprafata mucoaselor si a tegumentelor;
- normele de asepsie si antisepsie: spalarea mainilor,folosirea manusilor de cauciuc,materiale de unica folosinta;verifica facies,postura,functii vitale,comportament,analizeaza reactiile induse:durere,caldura,modificarea gustului,alte senzatii;
- functiilor vegetative, profilaxia infectiilor; interventii proprii si delegate:comunicare, hidratare,alimentare, igiena,mobilizare,profilaxie,pregatirea pentru investigatii, administrarea medicatiei prescrise;
- diagnoza folosind instrumente:sonda gastrica,vezicala,tensiometru;
- interventii specifice: corectarea situatiei nutritionale(malnutritie),combaterea durerii,tratamentul contracturilor,tratamentul insuficientei respiratorii,constipatiei,epilepsiei,tulburarilor de somn, tehnica masurarii greutatii si taliei individuale;
- simptomelor psihice;
- masuri de ingrijire speciala la pacientul cu diabet zaharat, afectiuni neurologice si psihice;
- tehnici specifice:material absorbant pentru incontinenta urinara,cateter urinar,pungi colectoare; executa pansamente;
- masuri de prim ajutor in caz de: fracturi,luxatii,entorse,hemoragii, arsuri,degeraturi, electrocutare intoxicatii acute,executa activitati de art-terapie.
Competente: formate de-a lungul a 150 ore exclusiv de practica
- Utilizează corect tehnicile de lucru specifice în procesul de pedagogie recuperatorie. (modulul VIII Abilitare manuala – 8 ore)
- Selectează materialele specifice în funcţie de stadiul de dezvoltare şi tipul de deficienţă al
beneficiarului (modulul VIII Abilitare manuala – 7 ore)
- Identifica situatii care necesita masuri de prim ajutor. (modulul XII - Măsuri de prim ajutor – 10
ore)
- Aplica masuri de prim ajutor (modulul XII - Măsuri de prim ajutor – 14 ore)
- Analizeaza semnele si simptomele specifice din afectiunile neuropsihiatrice (modulul XIII
Psihopatologie 6 ore )
- Aplica masuri de prevenire a diverselor afectiuni - (modulul XIV Ingrjirea persoanei cu nevoi
speciale – 12 ore)
- Planifica ingrijiri (speciale) la persoanele cu nevoi speciale - (modulul XIV Ingrjirea persoanei cu
nevoi speciale – 12 ore)
- Aplica interventii de prim ajutor – (modulul XIV Ingrjirea persoanei cu nevoi speciale – 12 ore)
- Identifica principalele parti componente ale corpului uman (modulul XV Notiuni de anatomie si
educatie medicala de baza – 8 ore)
- Analizeaza partile componente ale corpului uman (modulul XV Notiuni de anatomie si educatie medicala de baza – 8 ore)
- Recunoaste afectiuni ale principalelor sisteme si aparate - (modulul XV Notiuni de anatomie si
educatie medicala de baza – 8 ore)
- Aplica diverse forme ale comunicarii – (modulul XVII - Tehnici de comunicare – 10 ore)
- Conduce îngrijirea materialelor textile din gospodăria persoanei cu deficienta - (modulul XX
Managementul activitatilor casnice – 10 ore)
- Conduce prepararea, depozitarea şi păstrarea corectă a alimentelor din gospodăria persoanei
cu deficienţe (modulul XX Managementul activitatilor casnice – 10 ore)
- Identifică rolurile în echipă şi respectă regulile de lucru în echipă (modulul XXII - Munca in
echipa – 10 ore)
- Desfasoara munca in echipa in activitatea de recuperare - (modulul XXII - Munca in
echipa – 5 ore)
Proiectul a vizat dezvoltarea atitudinilor ca: satisfactie si motivatie,implinire profesionala,flexibilitate si adaptabilitate,dorinta de a fi cetatean activ,autorespect si respect pentru ceilalti,responsabilitate,spirit de initiativa,sensibilizare culturala.
Cei 24 de participanti au realizat cu persoanele asistate din centru urmatoarele activitati:
Anul I - utilizeaza canale de comunicare comune; realizeaza planuri si programe de ingrijire si recuperare specifice asistatilor si le aplica-spatiu igienic,mobilier redus,spatiu de deplasare liber,pat adaptabil necesitatilor,sistem de incalzire,aerisire,iluminat;ajuta cu mijloace de deplasare:baston,carje,cadre,carucior cu rotile; face toaleta pacientului: baia partiala la pat,ingrijirea cavitatii bucale, protezelor, ingrijirea parului, unghiilor, baia generala,dusul; aplica tehnici de alimentatie: activa,alimentatie pasiva, alimentatie artificiala prin sonda,pistula stomacala,parenteral-perfuzie,realizeaza tipuri de diete,realizeaza hidratarea:cale orala,cale parenterala, rectala; aplica tehnici de imbracare/dezbracare; masoara functiile vitale:temperatura,respiratie,puls,tensiune arteriala, monitorizeaza functiile vegetative:diureza,scaun,varsaturi,expectoratie; monitorizeaza comportamentul pacientului:facies, stare psihica, somn, apetit; aplica tehnica masurarii greutatii si taliei individuale; monitorizeaza modificari patologice: culoarea tegumentelor,transpiratii,edem,eruptii cutanate;intocmirete meniuri si diete conform afectiunilor asistatului;executa activitati de timp liber si ocupationale.
Anul II - utilizeaza canale de comunicare comune; verifica semnele si intervine pentru stop cardio-respirator prin tehnici specifice: orala,percutanata,respiratorie,parenterala, pe suprafata mucoaselor si a tegumentelor; aplica normele de asepsie si antisepsie: spalarea mainilor,folosirea manusilor de cauciuc,materiale de unica folosinta;verifica facies,postura,functii vitale,comportament,analizeaza reactiile induse:durere,caldura,modificarea gustului,alte senzatii; actioneaza asupra asistatului urmarind prioritatile de ingrijire:mentinerea functiilor vitale,a starii de constienta, supravegherea functiilor vegetative, profilaxia infectiilor; realizeaza interventii proprii si delegate:comunicare, hidratare,alimentare,igiena,mobilizare,profilaxie,pregatirea pentru investigatii, administrarea medicatiei prescrise; face diagnoza folosind instrumente:sonda gastrica,vezicala,tensiometru;face interventii specifice: corectarea situatiei nutritionale(malnutritie),combaterea durerii,tratamentul contracturilor,tratamentul insuficientei respiratorii,constipatiei,epilepsiei,tulburarilor de somn,simptomelor psihice; aplica masuri de ingrijire speciala la pacientul cu diabet zaharat, afectiuni neurologice si psihice; aplica tehnici specifice:material absorbant pentru incontinenta urinara,cateter urinar,pungi colectoare; executa pansamente; aplica masuri de prim ajutor in caz de: fracturi,luxatii,entorse,hemoragii,arsuri,degeraturi,electrocutare,intoxicatii acute,executa activitati de art-terapie